"İSTANBUL ADALARI'nda
TRAFİK CANAVARININ
USULSÜZ SEYRİNE
SEYİRCİ KALMAYACAĞIZ!...
FAYTONLARIMIZI da VERMEYECEĞİZ!..."
FAYTONLARIMIZI da VERMEYECEĞİZ!..."
linkini tıklamak suretiyle
imzanızla katılım ve desteğinizi rica ederiz.
ADALAR POSTASI
)O(
ilgili kimi belge-bilgi:
İSTANBUL ADALARI'nda
TRAFİK CANAVARININ
USULSÜZ SEYRİNE
SEYİRCİ KALMAYACAĞIZ!
FAYTONLARIMIZI da
VERMEYECEĞİZ!
From: adalar.postasi@gmail.com
Subject: İSTANBUL ADALARI'nda TRAFİK CANAVARININ USULSÜZ SEYRİNE SEYİRCİ KALMAYACAĞIZ!... FAYTONLARIMIZI da VERMEYECEĞİZ!...
Ertuğrul Günay / Kültür ve Turizm Bakanı
TC KÜLTÜR ve TURİZM BAKANLIĞI
Atatürk Bulvarı No:29
Opera 06050 Ankara
Tel: 0312 311 19 32
Faks: 0312 311 14 31
ertugrul.gunay@kulturturizm.gov.tr
ozelkalem@kulturturizm.gov.tr
TC KÜLTÜR ve TURİZM BAKANLIĞI
Atatürk Bulvarı No:29
Opera 06050 Ankara
Tel: 0312 311 19 32
Faks: 0312 311 14 31
ertugrul.gunay@kulturturizm.gov.tr
ozelkalem@kulturturizm.gov.tr
TC KTVK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ KURULLAR DAİRESİ BAŞKANLIĞI KÜLTÜR ve TABİAT VARLIKLARINI KORUMA YÜKSEK KURULU
II. Meclis Binası yanı
Ulus Ankara
Tel: 0312 310 53 64
Faks: 0312 310 91 12
kurullardairesi@kultur.gov.tr
II. Meclis Binası yanı
Ulus Ankara
Tel: 0312 310 53 64
Faks: 0312 310 91 12
kurullardairesi@kultur.gov.tr
A. Metin Yıldırımlı / 5. İKTVKK Müdürü
İSTANBUL 5 NUMARALI KÜLTÜR ve TABİAT VARLIKLARINI KORUMA KURULU
Hobyar Mahallesi Büyük Postane Cad. Eski Sümerbank Binası
Sirkeci İstanbul
Tel/Faks: 0212 528 31 13
Kadir Topbaş / İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanı
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANLIĞI
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı
Saraçhane İstanbul
Tel: 0212 455 14 00-01
Santral: 0212 455 13 00
Faks: 0212 455 27 00
baskan@ibb.gov.tr
İSTANBUL 5 NUMARALI KÜLTÜR ve TABİAT VARLIKLARINI KORUMA KURULU
Hobyar Mahallesi Büyük Postane Cad. Eski Sümerbank Binası
Sirkeci İstanbul
Tel/Faks: 0212 528 31 13
Kadir Topbaş / İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanı
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANLIĞI
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı
Saraçhane İstanbul
Tel: 0212 455 14 00-01
Santral: 0212 455 13 00
Faks: 0212 455 27 00
baskan@ibb.gov.tr
Adem Baştürk / UKOME Başkanı
Adil Karaismailoğlu / UKOME Müdürü
İBB ULAŞIM DAİRE BAŞKANLIĞI
ULAŞIM KOORDİNASYON MÜDÜRLÜĞÜ
Keresteciler Sitesi Kasım Sok. No: 62
Merter-Güngören İstanbul
Tel: 0212 449 49 92
Faks: 0212 449 46 70
isa.cakiroglu@ibb.gov.tr
Adil Karaismailoğlu / UKOME Müdürü
İBB ULAŞIM DAİRE BAŞKANLIĞI
ULAŞIM KOORDİNASYON MÜDÜRLÜĞÜ
Keresteciler Sitesi Kasım Sok. No: 62
Merter-Güngören İstanbul
Tel: 0212 449 49 92
Faks: 0212 449 46 70
isa.cakiroglu@ibb.gov.tr
Mustafa Farsakoğlu / Adalar Belediyesi Başkanı
ADALAR BELEDİYE BAŞKANLIĞI
Altınordu Caddesi No:21
Büyükada İstanbul
Tel: 0216 382 78 50 (dahili 184)
Faks: 0216 382 67 85
belediye@adalar.bel.tr
mustafafarsakoglu@adalar.bel.tr
belediyebaskani@adalar.bel.tr
ADALAR BELEDİYE BAŞKANLIĞI
Altınordu Caddesi No:21
Büyükada İstanbul
Tel: 0216 382 78 50 (dahili 184)
Faks: 0216 382 67 85
belediye@adalar.bel.tr
mustafafarsakoglu@adalar.bel.tr
belediyebaskani@adalar.bel.tr
Bekir Ergök / İstanbul Vali Yardımcısı
Fevzi Güneş / İstanbul Vali Yardımcısı
Derviş Ahmet Set / İstanbul Vali Yardımcısı
İSTANBUL VALİLİĞİ
Ankara Caddesi, Cağaloğlu
Fatih 34410 İstanbul
Tel: 0212 455 59 00
Faks: 0212 512 20 86
bekirergok@istanbul.gov.tr
dervisahmetset@istanbul.gov.tr
Fevzi Güneş / İstanbul Vali Yardımcısı
Derviş Ahmet Set / İstanbul Vali Yardımcısı
İSTANBUL VALİLİĞİ
Ankara Caddesi, Cağaloğlu
Fatih 34410 İstanbul
Tel: 0212 455 59 00
Faks: 0212 512 20 86
bekirergok@istanbul.gov.tr
dervisahmetset@istanbul.gov.tr
Ahmet Arabacı / Adalar Kaymakamı
ADALAR KAYMAKAMLIĞI
Sami Yılmaztürk / TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yönetim Kurulu Sekreteri
TMMOB MİMARLAR ODASI İSTANBUL BÜYÜKKENT ŞUBESİ
Yıldız Sarayı Dış Karakol Binası
Barbaros Bulvarı
Besiktaş 34349 İstanbul
Tel: 0212 227 69 10
Faks: 0212 236 85 28
samiyilmazturk@mimarlarodasi.org.tr
mimarist@mimarist.org.tr
TMMOB MİMARLAR ODASI İSTANBUL BÜYÜKKENT ŞUBESİ
Yıldız Sarayı Dış Karakol Binası
Barbaros Bulvarı
Besiktaş 34349 İstanbul
Tel: 0212 227 69 10
Faks: 0212 236 85 28
samiyilmazturk@mimarlarodasi.org.tr
mimarist@mimarist.org.tr
Saltuk Yüceer/ TMMOB Mimarlar Odası Anadolu I.
Büyükkent Bölge Temsilciliği Yönetim Kurulu Başkanı
TMMOB MİMARLAR ODASI ANADOLU I.
BÜYÜKKENT BÖLGE TEMSİLCİLİĞİ
Rıhtım Caddesi İskele Sokak No:27
Kadıkoy İstanbul
Tel: 0216 348 14 05
kadikoy@mimarist.org
saltukyuceer@gmail.com
Arif Çağlar / İAKTVKD BaşkanıRıhtım Caddesi İskele Sokak No:27
Kadıkoy İstanbul
Tel: 0216 348 14 05
kadikoy@mimarist.org
saltukyuceer@gmail.com
İSTANBUL ADALARI KÜLTÜR ve TABİAT VARLIKLARINI KORUMA DERNEĞİ (İAKTVKD)
Güzeller Sokak No:30
Büyükada 34970 İstanbul
21 Mart 2011
TC KÜLTÜR ve TURİZM BAKANLIĞI'na,
TC KTVK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ KURULLAR DAİRESİ BAŞKANLIĞI KÜLTÜR ve TABİAT VARLIKLARINI KORUMA YÜKSEK KURULU'na,
İSTANBUL 5 NUMARALI KÜLTÜR ve TABİAT VARLIKLARINI KORUMA KURULU'na,
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANLIĞI'na,
İBB ULAŞIM DAİRE BAŞKANLIĞI ULAŞIM KOORDİNASYON MÜDÜRLÜĞÜ'ne,
ADALAR BELEDİYE BAŞKANLIĞI'na,
İSTANBUL VALİLİĞİ'ne,
ADALAR KAYMAKAMLIĞI'na,
TMMOB MİMARLAR ODASI İSTANBUL BÜYÜKKENT ŞUBESİ'ne,
TMMOB MİMARLAR ODASI ANADOLU I. BÜYÜKKENT BÖLGE TEMSİLCİLİĞİ'ne,
İSTANBUL ADALARI KÜLTÜR ve TABİAT VARLIKLARINI KORUMA
DERNEĞİ'ne,
İSTANBUL ADALARI'nda
TRAFİK CANAVARININ
USULSÜZ SEYRİNE
SEYİRCİ KALMAYACAĞIZ!
İstanbul III Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kurulu'nun 16.06.1999 tarihli 11012 sayılı kararı uyarınca "[...] Adalar'daki bütün yolların prensipte de yaya yolu olması
öngörüldüğünden, motorlu araçların kullanılamayacağı, ancak Belediye ve
Kaymakamlığın sağlık, itfaiye, temizlik, orman hizmeti, emniyet hizmetleri için
kullanılmak üzere kısıtlı miktarda araç kullanılabileceği [...]"
açıkça belirtilmiş olmasına ve "[...] kamuya ait araçların zorunlu olmadıkça trafiğe çıkmaması,
trafiğe çıktıklarında yerleşim alanlarında 30 km/saat, yerleşim bölgeleri
dışında ise 50 km/saat hızla seyir etmeleri, yasak olan cadde ve sokaklara
zorunlu olmadıkça giriş yapılmaması, yolcu ve eşya taşınmaması [...]"
kaidesi yanı sıra
ve üstelik http://www.mustafafarsakoglu.com/MakamAraci.htm adresindeki ilgili yazıyı müteakiben ADALAR POSTASI-2253 (28.3.2009)'de de yayımlanan "Belediye Başkanının Makam Aracı
Fayton Olacak"
başlıklı yazıda, CHP'den Adalar Belediye Başkanı adayı olarak 29.3.2009
tarihinde yapılan yerel seçimlerde 3930 oy alarak seçimi kazanan Mustafa
Farsakoğlu'nun, "[...] kendi kaymakamlığı döneminde sadece belediye başkanının değil
kaymakamın makam aracının da fayton olduğu [...]" ibaresi geçmekte;
yine bu yazının "Belediye Başkanının Makam Aracı
Fayton Olacak"
başlığında da açıkça bu konu vaad edilmekte; ayrıca 7.3.2009 tarihli Cumhuriyet
Gazetesi'nde yayımlanan "Prens Adaları'nda Oy'lar Faytona" başlıklı yazıda da "Farsakoğlu, bu kez de CHP'nin belediye başkan adayı olarak
diyor ki:" diye doğrudan Mustafa
Farsakoğlu'nun demecinden aktarılan "[...] Makam aracımız yine fayton olacak; Adalar'da motor sesi
kesinlikle duyulmayacak, [...]" vaadine;
ve asıl bizzat Mustafa Farsakoğlu'nun Ocak 2009 tarihli "Adalar'da
Sorunlar ve Çözüm Önerileri" başlığıyla basılıp seçim propaganda broşürü olarak dağıtılan,
bu suretle ADALAR POSTASI-2239 (1.3.2009)'da da yayımlanan raporunun 3.6.2. numaralı "Adalar'ın İç
Ulaşımı ve Taşımacılık (Faytonlar-Yük Arabaları)" bölümünde: "[...] Adalar, özel motorlu taşıtların dünyada yasak olduğu ender
yerleşim alanlarından biridir. Adalar'ı çok özel ve sağlıklı yapan bu durumun,
ilgisizlik, plansızlık ve denetimsizlik sonucu Adalar'ın olumsuz imaj
edinmesine de neden olduğu görülmektedir. [...]"
ve yine aynı raporun 3.6.3. numaralı "Motorlu
Taşıtlar" başlıklı
bölümünde de "[...] Adalar'da, son yıllarda kamu kuruluşlarına ait olanların yanı
sıra, başta kamyonlar olmak üzere özel motorlu taşıtların sayısında sürekli olarak
artış olduğu görülmektedir. Bu durum, Adalılar arasında büyük tepki
doğurmaktadır. [...] Bu tehlikeli gidişe son verilecektir. [...] Adalar'da ancak zorunlu bazı kamu hizmetleri için (ambulans,
itfaiye, polis, zabıta gibi) motorlu taşıtlara sınırlı sayıda izin
verilecektir. Belediye'ye ait çıkarma gemisiyle Adalar'a getirilebilen motorlu
taşıtların yalnızca zorunlu gereksinmeler ve hizmetler dışında Adalar'a girmesi
ve ancak hizmetin gerektirdiği zorunlu durumlar dışında çalıştırılmaları etkin
bir denetim yapılarak kesinlikle önlenecektir. [...]"
denilmesine rağmen;
motorlu araçların kullanılmasının yasak olduğu Adalar'da, kamu
araçlarının mesai saatleri dahilinde/haricinde, lüzumlu/lüzumsuz türlü usulsüz
keyfi özel servis için dahi kullanılmasına göz yumulmaktadır. Bu minvalde her
türlü başvuru ve uyarıya aldırmaksızın tüm bu usulsüzlüklerin görmezden
gelinmesi suretiyle gereğinin gereği gibi yerine getirilmediği bu koşullarda
"Adalar'da motorlu araçların kullanılamayacağı," hükmünün ne hükmü kalır?
İlgili yasağa rağmen sokaklarında sürekli arabaların turladığı
üstelik de eşi benzeri görülmemiş bir aymazlıkla kamu araçlarının özel servis amacıyla
kullanıldığı Adalarımızdaki tüm bu usulsüzlüklere göz yuman, mehtap sefasına bile
kamu araçlarıyla bizzat çıkan, yakalarında Atatürk rozeti taşıyan sözde
Atatürkçü idareciler için vaktiyle Atatürk'ün Büyükada'yı ziyaretinde geçen
aşağıdaki anektod hiç mi bir şey ifade etmemekte hiç mi utanç
vermemektedir? Bilmem daha ne diyebiliriz ki: Yazıklar olsun!
/
dün:
Ahmet Niyazi Banoğlu, Atatürk'ün
İstanbul'daki Hayatı (1933-1937), İstanbul (1974)252'de, Atatürk'ün sofracılarından Cemal Granda'nın bir anısını
aktarır:
"Bir yaz akşamı Büyükada'ya gitmiştik. 1936 yılıydı. İskele'de
Atatürk'ü büyük bir kalabalık karşıladı. İçten gelen sevgi gösterileri yaptı.
Splendid Oteli'ne gidilecekti. Vapur iskelesine bir otomobil yanaştırmışlar.
Ata'nın binmesi için... Oysa, Adalar'da tekerlekli, motorlu araçlarla gezilmesi
yasak... Atatürk, otomobili görünce şöyle sordu: ― Ada'da otomobille dolaşmak yasak değil mi? Sorusunun
karşılığını daha beklemeden: ― Kaldırın bu otomobili. dedi. Sonra, iki dizi halinde sıralanıp
kendisine yol açan kalabalığın arasından yürüyerek otele geldi. Herkes yolda
Atatürk'e çiçek atıyor, kalabalığı yaranlar eğilip elini öpüyorlardı."
/
bugün:
Adalar [eski] Kaymakamı Mevlut Kurban ve Adalar Belediyesi [eski]
Başkanı Coskun Özden'in de aralarında bulunduğu zevat-ı mutade, Adalar
Belediyesi Fen İşleri Müdürlüğü'nün 34 BU 1450 plakalı minibüsüyle 01.06.2006
günü mesai saatleri haricinde Adalar Belediyesi [eski] Başkanı Coşkun Özden'in
doğum gününü kutlamaya Aya Yorgi'ye mehtaba çıkmıştı! 29 Ekim 2009 Perşembe
günü 17:00 sularında Yüce Tepe'ye çıkan yolda yine sıram sıram araba! Araba
konvoyundan yol tıkanmış, görenlerin içi daralmıştı! Evvela Aya Yorgi'ye mum
yakacak sonra Cumhuriyet Bayramı'nı kutlayacak! Usul adap görmemiş kanun kaide
tanımaz erkân her nedense Yüce Tepe'ye yayan değil kamu aracıyla çıkacak! [ADALAR POSTASI-2334 (4.11.2009): trafik canavarı bu, otomobille gider yüce tepe'ye...]
"Hasta nakline yakıt yok," diye sızlanacak lakin 2010 yılbaşında da şahit
olduğumuz minvalde aslen bu usulsüzlükleri kovuşturmakla sorumlu kaide tanımaz
zevat-ı mutadenin cümlesi keyfi türlü bahaneyle kamu araçlarıyla Yüce Tepe'ye
çıkacak! [ADALAR POSTASI-2334/4 (6.2.2010)]
Başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan’dan önce çıkmıştı Büyükada'ya ya
Mercedesleri! CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu'ysa muhalefet
mukabilinden —ve asıl gereği gibi gerçi bir faytona 6 kişi de binmiş olsalar— faytonla
gittiydi Adalar Müzesi'nin açılış merasimine!
Bunlar sadece tesadüf ettiklerimizden kimileri ve kimbilir
daha neler/niceleri derken...
İBB Başkanı Kadir Topbaş: "Adalar'daki at arabalarıyla ilgili de İSPARK bir düzenleme yapacak.
Orada ulaşım için en uygun formül bulunacak. Bugün buradan bu kadar sözünü
veriyorum," demişti
ya [ntvmsnbc.com, 4.10.2011] geçenlerde;
ADALAR POSTASI-2615/3(5.11.2011)'de işte bu minvalde
"Eh!
Topbaşımız Kadir, kıymet bilir sözünün eridir, Adalar'a büsbütün çıkartma
yapmak üzre nicedir tetikte olan 'trafik canavarı'nın yüzü suyu hürmetine olsa
gerektir faytonların sayısını 50-60'a indirip raylı sistemi getirecekmiş
Adalar'a!... Kentsel tarihi dokunun bütünlüklü korunmasıymış, SİTmiş kimin
umurunda! Varsa yoksa imar-turizm canavarlarının boyunduruğunda, Adalar da bir
başka yerleştirilme sevdasında! Tükenişi uğruna!... Bu minvalde olsa gerektir
Büyükada at ahırları mevkiinde İBB çalışanları kepçeli, minibüslü kimi
çalışmalara başlamışlar bile!..."
diye yazılmıştı.
Son zamanlarda sosyal iletişim ağlarında da Adalar'daki
ulaşım mevzu bilir-bilmez akıllara ziyan türlü önermelerle gündemdeydi!
Böyle gelmemişse de içler acısı bir biçimde böyle gitmekte olan
bir nevi akıl-fikir tutulması, hak-hukuk kaymasıyla zaar resmi araçlarla türlü
adrese yapılan gayrıresmi servislerden, dahası ücreti mukabilinde Aya
Yorgi'ye, bilabedel çarşıdan evlere düzenlenen dolmuş seferlerinden aldıkları
cesaretle olsa gerektir ki 2011 yazında Büyükada'nın kimi sakinleri de
Kadıyoran cihetine minibüs seferleri arzuhâliyle imza toplayıp başvurmuşlardı
Adalar Belediyesi'ne! Adalar Belediyesi ise 16.9.2011 tarihinde garip ama
gerçektir ki gayrikanuni bir şekilde "Yapılan değerlendirmede servis
hizmeti verecek aracın bulunmadığı mevcut araçla ancak okul servisine ve acil
ulaşıma destek olunduğu ama Belediyemizce başka bir araç temin edilmesi halinde
konunun değerlendirileceği," minvalinde
cevaplamıştı arzuhâllerini!...
Adalar'ın KoruMA İmar Planları'nın
gündemde olduğu günlerde İBB Başkanı'nın, "Adalar'daki at arabalarıyla ilgili de İSPARK bir düzenleme
yapacak. Orada ulaşım için en uygun formül bulunacak. Bugün buradan bu kadar
sözünü veriyorum," demeci peşi sıra Adalar'daki
ulaşıma dair kimi önerme yollu söylentilerin Ada sahillerinde dolanması
sadece bir tesadüf olabilir miydi? Olmadığı çok geçmeden UKOME'nin
26.1.2012 tarihli 2012/1- Ek.2 sayılı kararıyla ortaya çıkıverdi:
“Adalar İlçesinde faaliyet gösteren fayton taşımacılığındaki
mevcut sorunların ortadan kaldırılması, ulaşım hizmetlerinin çevresel
duyarlılığı yüksek, koruma-kullanma bütünlüğü içinde sürdürülebilir hale
getirilmesi amacıyla 86 faytonun kamulaştırılmasının uygun
olduğuna; Kamulaştırma işleminin, Büyükada'da kayıtlı 226 adet faytondan
öncelikle 1'den fazla faytona sahip fima/şahısların 1 fayton dışındaki toplam
51 faytonundan başlanılmasına 86 adet faytonun geriye kalan 35 (86-51=35)
adetinin ise, gönüllülük veya noter huzurunda yapılacak kura çekimi şeklinde
yapılmasına, atlı fayton taşımacılığının uzun vadede uygun ölçekte
sürdürülebilir olması için ilk aşamada 40 adet elektirikli araçla (fayton vb)
taşımacılığa geçiş yapılmasına ve elektrikli araçlara ilişkin ücret tarifesinin
daha sonra UKOME tarafından belirlenmesine karar verilmiştir."
Sözkonusu kararda yer alan “Adalar İlçesi fayton taşımacılığındaki temel sorunlar” listesi,
·
Mevcut durumda faytonlann %30'u (86 adet) barınaktan
yoksundur.
· 86 fayton için yeni barınak yapılması dururumunda
yaklaşık 11.000-12.000m2'lik inşaat alanı ilave kapalı alana
geteksinim duyulmaktadır. (Atların barınma alanları, fayton bakım ve malzeme
alanlan, seyis konaklama alanları vb.) Büyükada'da bulunan 18.000m2
toplam inşaat alanı 140 faytonluk barınağın maliyeti göz önünde bulundurulduğunda,
yeni yapılacak barınağın kamuya ilave yük getirecegi hesaplanmaktadır.
·
Yüksek maliyetinin yanı sıra ada genelinin doğal ve
kentsesl sit alanlarından oluştuğu düşünüldüğünde bu ölçekte ilave bir yapının
geri dönüşümü olmayan bozulmalara sebebyet vereceği düşünülmektedir.
·
Büyükada'da mevcut fayton depolama alanı olan At Meydanı'nın
kapasitesinin (1700m2) sadece 55-60 adet faytonu barındıracak
büyüklüktedir.
·
Büyükada’da fayton sayısının fazla olması nedeniyle At
Meydanı’nda düzensiz depolama yapılmakta ve sonucunda meydanı besleyen yollarda
trafik akışı aksamaktadır.
·
Fayton taşımacılığı turistik amaçlı ve nostaljik bir
faaliyet olması gerekirken Adalar’da alternatifsiz toplu ulaşım aracı olarak
kullanılmaktadır.
·
Faytonların kullanıldığı yol güzergahları boyunca
%15’den yüksek eğimlerin bulunmakta ve yer yer daralan yol en kesitleri
nedeniyle atlar zorlanmaktadır.
·
Yoğun fayton kullanımı bisiklet ve yaya trafiği açısından
tehlikeye sebebiyet vermektedir.
·
Yoğun fayton kullanımı yüzünden atlar yeteri kadar
dinlendirilememektedir. Bu yoğun kullanım hayvan haklarına ve çeşitli
ülkelerdeki fayton kullanım kurallarına uygun değildir.
·
Turistik amaçlı yoğun kullanım ve yüksek fayton
ücretleri nedeniyle atların sağlık, bakım ve beslenme ihtiyaçları
karşılanamamakta, denetiminde yetersiz kalınmaktadır.
·
Yoğun fayton kullanımı nedeniyle çevre kirliliği
(koku, hayvan pisliği, ses kirliliği vb) oluşmaktadır.
·
Oluşan çevre kirliliği nedeniyle Adalar’daki yaşam
kalitesi düşmektedir.
·
Kınalıada’da yerleşik nüfusun ulaşım faaliyetleri
emisyonu yüksek motorlu taşıtlar ile gayri yasal olarak düzenlenmektedir.
ilgisiz ilgililerin, sorumsuz sorumluların cümlesinin sözümona
“SİT Alanları’ndaki doğal ve kültürel varlıklar” yanı sıra “hayvan hakları” koruyucuları
kisvesine bürünerek fayton taşımacılığında sağlanması lüzum eden nizam
hususunda doğrudan ve dolaylı mesul oldukları görevlerindeki ilgisizlik, plansızlık ve denetimsizlik
sonucu acziyetlerinin adeta
traji-komik bir ifadesidir. Tercümesi “Adalar’da fayton taşımacılığında
lüzum eden nizamın sağlanmasını bir türlü beceremediğimizden toptan kaldırıp yerine akülü faytonları
getiriyoruz,”dur.
Adalar Belediyesi tarafından İBB Meclis üyeleri Dr. Mustafa
Farsakoğlu ve Aykut Mutlu imzasıyla İBB Meclis Başkanlığı’na verilen 12.3.2012
tarihli soru önergesinde de:
"[…] Bu karar, öncelikle
KTVKK kararlarına uygun değildir. Zira
Adalar’da tamamı yaya yolu ve genişliği 4-5 metre olan yollarda yayalar,
bisikletliler (7000'i Adaların sahip olduğu, 3000'i gelen ziyaretçilere
kiralanmak üzere toplam 10.000 civarında) ve çalışan faytonların yanı sıra
elektrikle çalışanları da devreye girerse, Adalar’daki yollarda ulaşım
durumunun yaratacağı sıkıntılar çok daha artacak ve sorun içinden çıkılamaz
hale gelecek, bu durum ise Adalılardan da büyük tepki alacaktır. Zira
Adalar’daki kaldrırmlar da agaçlı olduğu için yaya ulaşımına elverişli olmadığı
gibi, genişletilmesi de olanaklı değildir. […]"
denilmektedir.
11 Haziran 1996 günü HABITAT
Konferansı’nda Büyükada sakinlerinden Korhan Berzeg'in (Doç. Dr.),
sunmuş olduğu “Adalar: Motorlu Araçsız Yaşam ve Yapılanmanın Durdurulması” başlıklı bildirisiyle araba
sevdasının altında yatan asıl tehlikeye dikkatleri çekmişliği böylelikle akla
geliverdi:
“[...] Şurası muhakkak ki, Adalar’ın geri kalan dörtte üçünü
yapılanmaya açmanın yarattığı iştah, Adaları motorlu araçlara açma gayretinin
altında yatan ana sebeptir. Adaları karşı kıyılardaki taş yığınına çevirecek bu
olasılıktır ki herkesi büyük bir azimle —pilli araçlar, dar raylı trenler gibi
havayı kirletmeyen araçlar da dahil— tüm çağdaş motorlu taşıtlara karşı koymaya
ikna etmelidir. [...]”
Osmanlı'dan günümüze motorlu araçların
yasak olduğu Adalar'da kimi akl-ı evveller daha evvel de çeşitli defalar (1910,
1960, 1963, 1986, 1997…) türlü biçim ve kisveler altında motorlu araçları
Adalar'a çıkartmak teşebbüsünde bulunmuşlardı. Yine böylesi bir hamle esnasında
Büyükada sakinlerinden Nilgün Cerrahoğlu'nun, 13.2.1997 tarihli Milliyet Gazetesi'ndeki köşesinde kaleme
aldığı "Uygarlık mı, barbarlık mı?" başlıklı yazısındaki şu pek
manidar satırları anımsamak ve dahi hiç akıldan çıkarmamak gerektir:
"Nilgün Cerrahoğlu, “Uygarlık
mı, barbarlık mı?”, Milliyet(13.2.1997):
Venedik insanlığa bir
tarih ve kültür mirasıdır. O baş döndürücü kültür ve tarih mirası içinde
yaşamanın bir bedeli var: Her yere yürümek veya gerekirse, vaporetto adı
verilen küçük vapurlara binmek.
Eski yapıların su
altındaki temellerini sarsmamak için o vapurlar dahi kağnı hızıyla hareket
ederler. Kentin yapısı ve güzelliği uğruna "zamanı hızlandırmak" tutkusundan
vazgeçilmiştir, başka deyişle. Vakti dar olan özel motora biner. Avuç dolusu
para vererek.
Şimdiye kadar kimse çıkıp da; “21. yüzyıla giriyoruz.
Ulaşımı çabuklaştıracak, ucuzlatacak hızlı vapurlar yapalım. Kentin bazı
yörelerine akülü araçlar koyalım. Uygarlık bunu icap ettirir,” dememiştir.
Batı'da "uygarlık" adına hoşgöstermek mümkün değildir.
Bunun adı "barbarlık"tır...
Cumhuriyet- Pazar ekinde Murat
Ural imzasını taşıyan "Adalar'da Motorlu Araç
Kabusu" (2 Şubat) yazıyı okunca aklıma gelen ilk örnek bu oldu.
Adalar Belediyesi'nin Büyükada'ya "akülü kılıfı altında motorlu araç
sokmaya hazırlandığını," yazan Ural, Belediye'nin savlarını şöyle
özetliyor:
"Atlı araba taşımacılığı ekonomik ve pratik değil,
30-40 fayton kalsın. Yerine elektrikle çalışan, 4 kişilik motorlu taşıtlar
koyalım. Adalılar da medeniyetin nimetlerinden yararlansın."
Murat Ural, "bunu yapamazsınız" diyenlerin,
derhal "Siz medeniyete karşı mısınız?” cevabıyla karşılaştığını sözlerine
ekliyor...
Başımıza ne gelirse "medeniyet"i, "kültür
ve tarih mirası" gibi unsurlardan bir çırpıda soyutlayıp,
"teknoloji"ye indirgeyen bu cahil mantığından geliyor.
Kaldı ki, eşe dosta "uygarlık" adı
altında yutturulmaya çalışılan mantığın arkasında ayrıca, ellerini oğuşturarak
bekleyen bir inşaat sektörü var. Buna hiç şüpheniz olmasın.
Ada'ya bir kez akülü ve motorlu taşıtlar girdikten sonra,
kimse İstanbul'da kalan bu son cennetin de Moda, Kalamış ya da bir zamanlar
hanımeli ve erguvan kokan Erenköy'ün akıbetinden kurtulmasını engelleyemez.
Nitekim Aya Nikola bostanının başına gelenler bunun somut
örneği. [...]
“Akülü ya da motorlu taşıtları” bize “medeniyet
fırsatları” diye yutturmaya çalışan belediyeciler, 30 yıldan bu yana
dünyanın belli başlı şehirlerinde yapılan uygulamalara şöyle bir göz atsınlar.
"Medeniyet" adına yapılan en modern ve en
son uygulamalar, araba ulaşımını artırmak için değil azaltmak yönündedir. Şehir
merkezleri arabalara kapatılmakta, yayaların kullanımına açılan ve
ağaçlandırılan alanlar artırılmaktadır.
Bırakın sayfiye yerlerini, büyük şehirlerde dahi uygulama
budur. İtalya'dan bildiğim birkaç örnek; Roma, Bologna, Floransa'da insanlar,
trafiğe kapanan meydanlar ve kent merkezlerinde tabana kuvvet yürümektedir.
2000 yılının eşiğinde birilerinin şimdi birden bire
uyanıp, "medeniyet" adına insanın içine huzur, sükunet
veren İstanbul'un son cennetini de mahvetmek ve kentin gerisi gibi beton
yığınına çevirmek dürtüsünü anlamak mümkün değildir.
Ada'yı Disneyland'a dönüştürme projesine gönlümüz razı
değil. “Adalar'ı korumak için gerekirse” UNESCO gibi uluslararası
kuruluş ve örgütleri dahi harekete geçirebilecek bir imza kampanyası
düşünebiliriz.
Sahip olduğumuz her kültür mirasını ayak altına almak bu
kadar kolay olmamalı. Üstelik bu hoyratlık, gözümüzün içine baka
baka 'uygarlık' adına zokalandığında..."
İstanbul Adaları'nı benzeri sayfiye yerlerinden ayıran emsalsiz
özelliği motorlu araç trafiğinin dolayısıyla gürültüsü ve kirliliğinin
olmayışıyDI! Ancak
bilinmelidir ki "araba sevdası"ndan muzdarip olanların gidecekleri
pek çok yer varken, motorlu taşıtsız bir yaşantıyı tercih eden bizlerin
gidebileceği başka herhangi bir yer yoktur! Haliyle İstanbul Adaları
sakinlerinin de Yunanistan'daki Hydra Adası, Almanya'daki Baltrum
Adası, Hollanda'daki Schiermonnikoog Adası, Fransa'nın güneyinde Toulon yakınındaki Ile
de Porquerolles, Kanada'daki Torino Adaları, ABD'deki Mackinag
Adası, Brezilya'daki Paqetá Adası, Çin'deki Gulangyu Adası ve benzeri çağdaş dünyanın motorlu
taşıtsız yaşamı tercih eden tüm adalarının [http://www.carfree.com/carfree_places_old.html] mukimleri gibi motorlu taşıta izin vermeye hiç mi hiç
niyetleri yoktur! Çağdaş dünyanın motorlu taşıtsız yaşamı tercih ederek cittaslow bayrağı altında birleşen kentleri yavaşlarken evvel zemandan
beri haliyle bir cittaslow (sakin
belde) olan Adalar'da da gaza basmanın âlemi yoktur!
Adalar'ın kentsel SİT dokusuna mugayyir öyle otomobille,
akülülerle, tramvayla falan değil atsız ucube faytonumsularla hiç değil
Adalar'da geleneksel bir yaşam biçimi olan, kentsel SİT dokusuyla bütünlüklü ve sadece düzen-nizam-intizamının
sağlanmasına muhtaç olunan faytonlarımızla seyretmek istiyoruz yalnızca!
T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı İstanbul V Numaralı Kültür
ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu’nun 25.12.2009 tarih ve 2232 sayılı
kararı uyarınca “İstanbul
ili, Adalar ilçesinde Motorlu Taşıt kullanımına ilişkin; bütün yolların
prensipte yaya yolu olarak belirlendiğine, bu nedenle ilçenin kültür kimliği ve
diğer özelliklerinin korunmasının bir gereği olarak Adalar genelinde motorlu
taşıt trafiği olamayacağına ve Adalar'ın bu önemli özelliğinin kısmi bile
olsa bozulamayacağına,” işaret
edilmiştir.
“Bu karara uymayanlar hakkında 2863 sayılı kanun uyarınca
yasal işlem yapılmasına, karar gereğinin Kaymakamlık ve Belediye tarafından
yerine getirilmesine oybirliğiyle karar verildi”ğine göre gereğinin gereği gibi yapılması gereğiyle tarafımıza
ivedilikle bilgi verilmesini önemle arz ederiz.
Kaygılarımızla,
ADALAR POSTASI
aslında hiç
kimse... aynı zamanda siz... herkes... hepimiz!
gerçekte 1
nisan 2005'ten beri sanal âlemde bir haberleşme ağı sadece!
)O(
https://twitter.com/#!/ADALARPOSTASI
adresinde
21.3.2012 tarihinde açılan
İSTANBUL
ADALARI'nda
TRAFİK
CANAVARININ USULSÜZ
SEYRİNE
SEYİRCİ KALMAYACAĞIZ!...
FAYTONLARIMIZI
da VERMEYECEĞİZ!...
imza kampanyasına katılımlar devam
etmektedir...